martes, 8 de junio de 2010

Violència i assetjament escolar


El setè Informe Cisneros, elaborat per Araceli Oñate i Iñaki Piñuel, tracta una qüestió d´extraordinària actualitat i que comença a generar una comprensible alarma social: la violència i assetjament escolar entre els alumnes de Primària, ESO i Batxillerat. Aquest estudi desenvolupat des del Instituto de Innovación Educativa y Desarrollo Directivo, va tenir un camp d´aplicació de 222 aules de la Comunitat de Madrid, amb alumnes des de 2n de Primària fins a 2n de Batxillerat i té un interval de confiança del 95,5%. Els comportaments, habitualment menystinguts, de violència i fustigament entre la infància, descrits de forma indiscriminada com a "coses de nens" i, per tant, irrellevants des del punt de vista social i psicològic, només surten quan, com altres formes de violència, adquireixen la seva forma més extrema, la de la mort, per acció o per incitació.



A aquesta anomia social, se li ha d´afegir que els nens i nenes assetjats, acaben patint un problema que es retroalimenta, és a dir, poc a poc, els nens assetjats entren en una espiral de danys i reaccions secundàries al fustigament que reben que, alhora, fa que siguin percebuts per l´entorn com a autèntics "causants" del que se´ls hi fa. Pares, educadors i també psicòlegs tendeixen a incórrer en un efecte atributiu anomenat "error bàsic d´atribució" mitjançant el qual trobaran en la víctima les característiques i trets que evidencien que les conductes de fustigament tenen alguna base objectiva. Així doncs, els nens i nenes que són víctimes d´assetjament escolar acostumen a acceptar que són estudiants dolents, mals companys, persones repulsives, desenvolupant fàcilment sentiments de culpa i baixa autoestima, així com una introversió social que els aïlla encara més d´un entorn reduït per l´acció del propi Gang d´Assetjadors.

L´estudi aporta els tres criteris diagnòstics més acceptats per la investigació europea, que serveixen per a explicar si estem davant o no d´assetjament escolar. Aquests són: l´existència d´una o més de les conductes de fustigament internacionalment reconegudes com a tals; la repetició de la conducta que ha de ser avaluada per la persona que la pateix com a un fet no accidental, sinó com a part de quelcom que l´espera sistemàticament en l´entorn escolar en la relació amb aquells que l´assetgen; finalment, la durada en el temps, amb l´establiment d´un procés que anirà minant la resistència de la víctima i afectant significativament a tots els nivells de la seva vida: acadèmic, afectiu, emocional i familiar. La concurrència d´aquestes tres característiques acrediten l´existència d´una víctima d´assetjament que no ha d´anar precedida de l´establiment d´un mal físic o psicològic determinat.

Les conductes de fustigament a les quals hem fet esment són: els comportaments de menyspreu i ridiculització, les coaccions, la restricció de la comunicació i el "ninguneo", les agressions físiques, els comportaments d´intimidació i amenaça, els comportaments d´exclusió i bloqueig social, els comportaments de maltractaments i fustigament verbal i els robatoris, extorsions, xantatges i deteriorament de les pertinences.

El resultat bàsic de la investigació estableix que un 39% dels alumnes d´entre 2n de Primària i 2n de Batxillerat de la Comunitat de Madrid, està exposat a algun tipus de violència en el seu entorn escolar, situant-se el percentatge d´un 24 % dels que es troben en una situació tècnica (és a dir, segons els paràmetres de concurrència abans esmentats) d´assetjament escolar o assetjament psicològic a l´escola.

En tot cas, la taxa d´assetjament presenta grans oscil·lacions en funció del sexe i de l´edat. Així doncs, és menor entre les nenes i inversament proporcional a l´edat. Un 26,8% dels nens són víctimes d´assetjament vers un 21,1% de nenes. Per edats, la taxa d´assetjament en el grup de menor edat, que es correspon amb 2n de Primària, és del 43%, disminuint poc a poc fins al 6% que apareix en el 2n de batxillerat. No obstant això, la incidència entre els nens és superior a la incidència entre les nenes en tots els grups d´edat, excepte en el grup de set anys, en la que la taxa de nenes assetjades és superior. També apareixen diferències pel que fa a les conductes d´assetjament en funció del sexe, veient-se que tenen més tendència a components de maltractament i violència física si la víctima és un nen, i de maltractament i violència verbal i de reducció o aïllament social quan la víctima és una nena.

Pel que fa a les seqüeles clíniques de l´assetjament, l´Informe Cisneros estableix que la que més sembla relacionar-se amb l´índex d´assetjament és el "Síndrome d´estrès postraumàtic", però la idea suïcida o d´autolesió apareix amb una correlació significativa, segons els autors. Les conseqüències varien en funció de les conductes d´assetjament. Així doncs, el síndrome d´estrès postraumàtic sembla més vinculat al fustigament verbal, al bloqueig social i a les conductes d´exclusió així com les de menyspreu i ridiculització. Aquestes són les que provoquen uns índexs més alts d´idees suïcides en les víctimes. Novament, es presenten diferències entre nens i nenes pel que fa a les seqüeles. Per tant, la generació d´estrès postraumatic té un índex més elevat entre les nenes, tot i que s´ha assenyalat que tenen un índex menor d´assetjament, la qual cosa sembla indicar que el tipus de conductes que es practica en l´assetjament a les nenes significa un més gran bloqueig social i un fustigament que enverina les xarxes socials i perjudica notablement la vida social de la nena, incrementant la indefensió.

Així mateix, la ideació suïcida apareix en una més gran proporció entre les nenes. Pel que fa a la responsabilitat de l´assetjament, els nens són assenyalats com agressors en el 26% dels casos i el 13% a les nenes. És especialment significatiu que per a un 4% de les víctimes, l´agressió vingui dels professorat. Els nens acostumen a ser fustigats per altres nens; no essent així per les nenes, que ho són quasi en igual proporció per nenes i nens. Tant sols un 3% dels assetjadors es reconeix com a assetjador habitual, enfront del 39% que es reconeix assetjador ocasional, essent els nens més freqüentment assetjadors que les nenes.

L´evolució per edats dels assetjadors posa de relleu que, amb l´increment de l´edat, l´assetjament es torna menor, tal com dèiem, però més habitual, la qual cosa confirma la naturalesa reforçant de l´assetjament.


Elvira S. Llopis és directora de la Fundación Sindical de Estudios


Traducció de Marta Llopart

2 comentarios:

  1. Ei companyes!

    Bon tema per un article. És interessant que gent com nosaltres, que som projectes d'educadors, comencem a tenir conciència i preocupació per aquests temes, ja que a la universitat no ens ho tracten. Possiblement ens ho tractaran més endavant (o no), la URV és la URV, però ja veurem. Ens ha agradat l'escrit. REflexa molt bé una realitat que cada dia trobem més a les aules, per desgràcia, però el tracta que en fa en l'article és molt esperançador. A les nostres mans queda posar el nostra granet de sorra!

    Apa, seguiu amb el blog (quin remei no?)! jeje!

    ResponderEliminar
  2. Doncs sí companys!
    Esperem que ens introdueixin aquests temes per veure que podem fer nosaltres com a mestres, educadors o pedagogs.

    Ens alegrem de que us hagi agradat l'article!

    ResponderEliminar

A jugar!